Nog voor je met het plaatsen van berichten op jouw social mediakanalen begint, moet je eerst helder voor ogen hebben wat je wilt bereiken. Dit doe je aan de hand van een social media strategie.

Met de social media strategie maak je jouw doelen zichtbaar. Een doel kan zijn om klanten aan je te binden, meer producten te verkopen, je reputatie te verbeteren, meer websitebezoeken te krijgen enzovoorts.

In deze strategie kijk je ook naar het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf; wat jouw product/dienst anders maakt. Je neemt hier ook de huisstijl in op, zodat de social media content een juiste weerspiegeling geeft van jouw bedrijf. Hier valt bijvoorbeeld kleurgebruik onder, maar ook het taalgebruik, eventueel lettertype, logo’s enzovoorts.

Contentkalender

Nu je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken met social media, is het aangeraden om een contentkalender te maken. Hiermee maak je een planning van wanneer bepaalde inhoud online komt. Zo mis je nooit belangrijke dagen en weet je altijd van te voren wat je gaat plaatsen.

Natuurlijk kun je binnen de kalender schuiven met berichten wanneer er iets spontaans tussendoor komt. Het gaat erom dat je nooit om content verlegen zit. Je kunt dan beter eens in de maand of eens in het kwartaal eens goed nadenken, dan hier elke week of zelfs elke dag tijd aan te besteden. Dat is een stuk effectiever.

Maak voor Kerst een leuke foto van het team met kerstmutsen, met Valentijn reclame voor een passend product, speel tijdens de zomervakantie in op het zonnige weer enzovoorts. Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van wat bij jouw bedrijf past.

strategie Contentkalender Social Mee social media

Wil jij jouw social media strategie door mij op laten stellen en bijvoorbeeld het plaatsen van berichten zelf doen? Ook dan kun je contact met mij opnemen!