Content is king: dat spreekwoord is nu meer waar dan ooit. In de huidige tijd, waarbij meer dan de helft van de bedrijven social media inzet om hun omzet te verhogen of reputatie te verbeteren, worden consumenten overspoeld met content op hun tijdlijnen. Jouw content moet er dus echt uitspringen om opgemerkt te worden. Dit is waar creativiteit om de hoek komt kijken.

Content is inhoud, zoals tekst, beeld en geluid, wat beschikbaar wordt gemaakt voor online of offline gebruik. Denk hierbij aan een blog, een promotievideo of een productfoto.

Tip: vooral video doet het erg goed op social media!

Het doel van jouw content

Goede content moet aan een aantal voorwaarden voldoen: het moet informeren, amuseren en tot actie overhalen. Je wilt bijvoorbeeld dat klanten jouw website bezoeken, een offerte aanvragen, een aankoop doen, over jouw dienst lezen of contact met je opnemen. Wat je doel ook is, daar stem je jouw content op af.

Door je klant ook te informeren laat je zien dat je weet waar je het over hebt: je bent een autoriteit op een specifiek gebied. Door jouw kennis en kunde te tonen kun je een vertrouwensband opbouwen met je volgers op social media.

Daarnaast is amusement belangrijk. Amuseren betekent niet alleen aan het lachen maken. Je kunt bijvoorbeeld een stelling plaatsen waardoor je mensen laat discussiëren of je haakt scherp in op de actualiteit. Een grapje kan ook zeker, maar zorg ervoor dat die gepast is. Ook kun je kiezen voor een gekke foto bij je tekst. Dit blijft beter hangen dan alleen een stuk tekst. Sowieso speelt beeld een hele grote rol op social media, daarover lees je meer in mijn blog.

Content beeld social media

De gunfactor is overigens ook van belang. Vaak helpt het om jouw bedrijf een persoonlijk social media gezicht te geven; zo zorg je voor een menselijke benadering en een sociale instelling.

Begin met een plan

Alvorens je begint met het plaatsen van berichten, stel je een social media strategie en een zogeheten contentkalender op. Vervolgens is het belangrijk om na te denken over de inhoud en de vorm van jouw berichten en de follow-up, ofwel het reageren op vragen en reacties van (potentiële) volgers.

Laat dit met een gerust hart aan mij over!

Ik heb ruim vijf jaar ervaring met het maken van pakkende content op verschillende social mediakanalen, waaronder Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en Google Plus. Ook heb ik ruim een jaar ervaring in het maken van effectieve advertenties op Facebook, Instagram en LinkedIn.

Wil je graag zelf aan de slag met jouw social media maar kun je wel wat tips gebruiken? Dan begeleid ik je graag! Kijk hiervoor bij de Workshop.