Content delen kan zowel via organische, ofwel gratis, plaatsingen als via betaalde plaatsingen, ofwel advertenties. Beide vallen onder social media marketing.

Met advertenties kun je zeer gericht een doelgroep bereiken die jou nog niet kent. Deze advertenties kun je richten op een bepaald doel, zoals een x aantal nieuwe volgers, websiteklikken of aankopen van een bepaald artikel.

Facebooks Ads

Binnen Facebook kun je dit op verschillende manieren doen. Je kunt budget achter een geplaatst bericht zetten, je kunt met je pagina adverteren voor nieuwe volgers, je kunt een Catalogus instellen om producten te verkopen en je kunt advertenties opmaken binnen Facebook Advertentiebeheer.

Ik raad het Advertentiebeheer aan. Het duurt even om het op te zetten, inclusief betaalgegevens, maar vervolgens kun je zeer gerichte doelgroepen insluiten en ook uitsluiten. Als je bijvoorbeeld vrouwen van 25 tot 40 jaar wilt bereiken, die in een straal van 25 kilometer rondom Amsterdam wonen en interesse hebben in ‘interieur’ en ‘meubelen’, maar niet in ‘tuin’, dan ben je bij het Advertentiebeheer aan het juiste adres!

Binnen Facebook kun je tevens je advertenties opstellen voor Instagram, zowel de Verhalen, ofwel Stories, als berichten op je tijdlijn.

Instagram Shopping

Naast de advertenties die je in andermans tijdlijn of tussen hun verhalen toont, kun je ook gebruikmaken van Instagram Shopping. Deze kun je koppelen aan je Facebook Catalogus, waar je al je artikelen in plaatst die je wilt verkopen via deze kanalen.

Met Instagram Shopping kun je tot vijf producten in je bericht ‘taggen’, ofwel markeren. Mensen zien die markeringen en kunnen erop klikken voor meer informatie en om het product gelijk aan te schaffen op jouw website. Je kunt ook aanbiedingen instellen.

LinkedIn Campaigns

LinkedIn steekt ietsjes anders in elkaar. Dit is met name een interessant platform als jouw doelgroep zich vooral op LinkedIn bevindt, zoals directeuren in een bepaalde branche, maar ook voor het vinden van geschikte kandidaten voor jouw vacature(s).

Je kunt minder gericht targeten, omdat LinkedIn strengere privacy instellingen hanteert, en budgetten gaan hier veelal vanaf 50 of 100 euro. Bij Facebook en Instagram kun je in principe al starten met enkele euro’s, maar hoe meer budget, hoe meer resultaat.

Advertenties social media google

Aan de slag

Hopelijk weet je nu iets meer over adverteren op sociale media. Je kunt hier zelf mee aan de slag gaan of mij inzetten voor betere resultaten.

Met ruim een jaar ervaring in het maken van advertenties en het opstellen van doelgroepen weet ik lonende social media ads te maken voor diverse bedrijven, zowel op Facebook en Instagram als LinkedIn.

Ik heb advertenties gemaakt voor onder meer Geefeenboompje.nl, de Westfriese Beurs, Schouten Techniek, Westfriesmand, Flevomand en de Woonkrant.

Neem contact met mij op!