Search Engine Optimization: zo word je beter gevonden in Google!

Ik zorg ervoor dat jouw website beter zichtbaar en vindbaar is in zoekmachines dankzij SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie. SEO omvat alle activiteiten die ervoor zorgen dat een webpagina hoog scoort in de organische, ofwel gratis, zoekresultaten van een zoekmachine. Hierbij maak ik gebruik van relevante trefwoorden, trefwoordcombinaties en bepaalde zoektermen. Door hoge kwaliteit informatie te verschaffen blijven klanten langer op je website en zullen ze meer doorklikken.

Ook is het aanmaken van landingspagina’s aangeraden. Deze landingspagina’s voeg je niet toe aan je menubalk, waardoor ze niet zomaar zichtbaar zijn op je website. Google indexeert ze echter wel gewoon! Landingspagina’s zijn zeer effectief doordat je er veel informatie op kwijt kunt, waarbij je de juiste zoektermen gebruikt, zonder dat ze je website onoverzichtelijk maken.

In mijn Portfolio vind je een mooi voorbeeld; een landingspagina die ik voor de Westfriese Beurs heb geschreven over Boomstamtafels.

Zoekmachine optimalisatie gaat nog veel verder dan alleen het gebruik van de juiste zoekwoorden. Er zit ook een technische kant aan, zoals een sitemap, een robots.txt-bestand en de namen van je afbeeldingen.

Sitemaps

Een sitemap geeft eigenlijk gewoon de indeling van jouw website aan met daarop de pagina’s waar belangrijke content vindbaar is. Deze kun je gebruiken voor zowel je gebruikers als voor zoekmachines. Voor gebruikers is dit een statisch HTML-bestand, die vaak in de footer wordt geplaatst bij grote websites, en voor zoekmachines is dit een XML-bestand.

SEO Sitemap

Met een sitemap worden jouw pagina’s zonder backlinks beter gevonden en wordt nieuwe content sneller opgepikt. Je kunt hierbij zelf aangeven wat belangrijke content is en wat er dus geïndexeerd moet worden. Zonder sitemap zullen ‘bots’ willekeurige pagina’s afspeuren, wat de servers belast.

Robots.txt

Wist je dat de snelheid van je website ook invloed heeft op jouw ranking?

Wanneer die ‘bots’ jouw pagina’s indexeren, wordt je website trager. Dit kun je tegengaan door een simpel tekstbestand aan te maken, genaamd robots.txt, waarmee je tegen (bepaalde) zoekmachines zegt welke pagina’s zijn niet mogen indexeren. Zo kun je bijvoorbeeld de Chinese zoekmachine Baidu uitsluiten indien jouw doelgroep zich niet in China bevindt. Jouw website is daar dan niet vindbaar, maar wel in de zoekmachines die ertoe doen voor jouw bedrijf. Zo wil je dat Google Bot wel jouw website indexeert.

SEO met WordPress

Wist je dat je heel makkelijk zelf aan de slag kunt met SEO als jouw website met WordPress is gemaakt? Hier bestaan diverse plugins voor, zoals Yoast SEO of Rank Math! Het kost je wat tijd, maar het levert je ontzettend veel op. Bovendien zijn deze plugins gratis te gebruiken. Ook voor het aanmaken van zo’n sitemap bestaan plugins. Let er wel op dat je één plugin gebruikt voor SEO en niet meerdere tegelijk.

Laat je dit liever over aan iemand met jaren ervaring? Neem contact met mij op.