Het afgelopen jaar is er veel veranderd in de wereld en ook het digitale landschap verandert mee. In deze blog blik ik vooruit naar de social media trends 2021: de ontwikkelingen die je mag verwachten en ook een aantal tips van mij uit voor jouw sociale mediakanalen.

COVID-19

COVID-19 heb ik bovenaan de lijst gezet, gezien de veranderingen (zowel offline als online) met name hiermee te maken hebben. Diverse trends die ik in 2021 verwacht vloeien dan ook voort uit de pandemie en de gevolgen die dit teweegbrengt.

We hebben te maken met fysieke afstand en hygiëne maar ook met compassie en samenzijn. De social distancing die we in het fysieke leven doorstaan kunnen we deels opvangen dankzij alle technologieën waar we vandaag de dag beschikking tot hebben.

Houd rekening met je content

Houd in 2021 rekening met de pandemie en de gevolgen hiervan bij het plaatsen van berichten op social media. Denk om de afstand tussen personen op foto’s en bijvoorbeeld aan het aanpassen van bepaalde slogans. Zo is “finger lickin’ good” van KFC niet langer verantwoord.

social media trends 2021 covid-19 mona lisa

Speel met je content ook in op het samenzijn en de compassie voor anderen. Juist in deze tijden kunnen we wel wat positiviteit gebruiken. Edutainment zie je dan ook steeds meer op social media: leerzame maar leuke content, in hapklare brokken.

Herdefinieer jouw klanten

Daarnaast kan het goed zijn dat je type klant is veranderd, door alle veranderingen die corona in de digitale wereld heeft veroorzaakt. Zo zijn ouderen meer te vinden op online shopping dan voorheen. Zij hebben vaak een hoger besteedbaar inkomen en kennen meer merkloyaliteit.

Online shopping

Doordat webwinkels wel konden blijven draaien tijdens de lockdown zijn veel ondernemers een webwinkel gestart in 2020. Het is sowieso aan te raden om de digitale aanwezigheid van je bedrijf te vergroten en vele bedrijven maakten al gestaag een inhaalslag, maar corona heeft hier zeker prioriteit aan gegeven.

Facebook Shopping en Instagram Catalogus maakten het de afgelopen jaren al mogelijk voor bedrijven in Nederland om hun producten op sociale media aan de man te brengen. In 2021 mogen we een toename verwachten in het aantal bedrijven die hiervan gebruikmaakt en ook nieuwe platformen en technologieën die online shopping makkelijker maken.

User Generated Content

Doordat er een grote verschuiving heeft plaats gevonden van offline naar online, zie je ook steeds meer content die door social mediagebruikers zelf is gemaakt. We noemen dit ‘user generated content’. Deze content omvat ook branding; zo zijn social mediagebruikers eigenlijk reclame aan het maken voor jouw bedrijf of merk. Zo ontstaat er allerlei creatieve content waar bedrijven zelf niks voor hoeven te doen; behalve het even te delen dan.

Steeds meer video

Het social mediaplatform TikTok is dit jaar enorm populair geworden. Via korte video’s proberen mensen elkaar te amuseren en te informeren. Hiervoor worden ook templates, of sjablonen, voor gebruikt. Deze kunnen door andere gebruikers worden gemaakt maar ook door bedrijven. Gebruikers hoeven zo niet zelf over creatieve content na te denken of met ideeën te komen, maar bouwen voort op bestaande hypes. In 2021 zul je dan ook steeds meer bedrijven op TikTok vinden.

De spectaculaire groei van TikTok toont het belang van video op social media. We kunnen met de social media trends 2021 dan ook veel meer video content verwachten. Dit ook vanwege YouTube en Instagram Reels.

Memes

Voor wie niet bekend is met memes: dit zijn grappige en/of herkenbare situaties uitgelicht met een korte tekst en een passend plaatje. Dit is al jaren een ding in de online wereld maar ook tijdens de pandemie zagen we een enorme toename in het aantal memes dat op social media werd gedeeld, waaronder ook memes over de pandemie. Denk bijvoorbeeld aan het hamsteren van de wc-rollen.

meme marketing social media

Met de social media trends 2021 verwacht ik dan ook een verdere toename in het gebruik van memes en de bedrijven die deze inzetten voor hun marketing doeleinden.

Nostalgie

Nostalgie is nooit uit. In elk tijdperk zie je mensen die terugdenken aan ‘die goeie ouwe tijd’. Nu is het verlangen daarnaar in de tijd van COVID-19 sterk toegenomen. We willen even terug naar een tijd waarin we ons minder druk maakten, onbezonnen waren en minder verantwoordelijkheden hadden.

In 2021 kun je hier met jouw merk goed op inspelen. Met nostalgische marketing kun je sterke positieve gevoelens in verband brengen met jouw merk. Voor de social media trends 2021 mag je dus even helemaal terug naar pre-corona tijden.

Podcasts

In 2020 is een aanzienlijke groei te merken in het aantal beluisterde uren van Podcasts, zowel op toegewijde websites als op Spotify. Dit komt grotendeels doordat mensen veel thuis zitten en graag de stilte willen vullen, maar zichzelf ook willen entertainen of onderwijzen. Deze groei zit nog wel in de beginfase, wat nog veel ruimte overlaat aan creatieve ideeën en voorlopers. Ik verwacht bij de social media trends 2021 dan ook een toename in het aantal beschikbare podcasts en het aantal uren die mensen hierin steken.

Games

YouTube Gaming heeft zijn beste jaar ooit gehad, met al meer dan 100 miljards views. Dit is een verdubbeling van het aantal uren in 2018. Ook op Facebook, TikTok en Instagram zie je steeds meer gamegerelateerde content en trending topics op het gebied van gaming.

In tijden van corona is gamen een prettige bezigheid voor velen, om zichzelf af te leiden en te amuseren maar ook om in contact te komen met anderen op een verantwoorde manier. Social gaming is dan ook de trend van nu. Voor de social media trends 2021 verwacht ik dan ook een nog grotere interesse in games op sociale media.

social media trends 2021 social gaming

Maatschappelijke topics

Deze trend zag ik in 2017 al aankomen, toen ik nog bij De Telegraaf werkte en onderzoek deed naar Generation Z. Deze generatie is lastiger te bereiken op social media omdat zij meer waarde hechten aan hun privacy. De interesses van de zogeheten Gen-Z liggen met name bij maatschappelijke topics, zoals milieubewustheid, gezondheid, politiek en de samenleving als geheel. Deze topics zijn wegens COVID-19 een grotere rol gaan spelen wereldwijd en bij alle generaties, niet alleen bij Gen-Z. Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid zullen dan ook kernwoorden blijven in 2021.

Social media trends 2021

Dit zijn de social media trends 2021, zoals ik die verwacht! Doe er je voordeel mee en houd hier rekening mee met je marketingstrategie voor 2021.

Wat ikzelf in 2020 ook heb ondervonden is dat deze strategie nog vaker aangepast zal moeten worden gedurende de tijd, gezien de snelle veranderingen in het digitale landschap en de samenleving. Blijf jezelf daarom onderwijzen en maak gebruik van alle kennis die voor het oprapen ligt. Check informatie wel altijd even na, want een verdere stijging in Fake News is ook een social media trend 2021.

Kun jij wel wat hulp gebruiken met je sociale media? Neem contact met mij op! We kunnen videobellen om kennis te maken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.