Content is king: dat spreekwoord is nu meer waar dan ooit. In de huidige tijd, waarbij meer dan de helft van de bedrijven social media inzet om hun omzet te verhogen of reputatie te verbeteren, worden consumenten overspoeld met content op hun tijdlijnen. Jouw content moet er dus echt uitspringen om opgemerkt te worden. Dit is waar creativiteit om de hoek komt kijken.

Content is inhoud, zoals tekst, beeld en geluid, wat beschikbaar wordt gemaakt voor online of offline gebruik. Denk hierbij aan een blog, een promotievideo of een productfoto.

Als eerste waardevolle tip wil ik je alvast het volgende meegeven: vooral video doet het erg goed op social media!

Het doel van jouw content

Goede content moet aan een aantal voorwaarden voldoen: het moet informeren, amuseren en engageren, ofwel tot actie overhalen. Uiteindelijk is jouw doel dat klanten bijvoorbeeld jouw website bezoeken, een offerte aanvragen, een aankoop doen, over jouw dienst lezen of contact met je opnemen. Wat je doel ook is, stem jouw content daarop af.

Informeren

Door je klant ook te informeren laat je zien dat je weet waar je het over hebt: je bent een autoriteit op een specifiek gebied. Door jouw kennis en kunde te tonen kun je een vertrouwensband opbouwen met je volgers op social media. Zij zullen hierdoor eerder aan jou denken wanneer ze over een bepaald onderwerp nadenken: je wordt zo top-of-the-mind!

Amuseren

Amusement is belangrijk, al is dat voor sommige bedrijven lastig in te zetten. Het is handig om voor jezelf onderscheid te maken. Amuseren betekent niet alleen aan het lachen maken. Je kunt bijvoorbeeld een stelling plaatsen waardoor je mensen laat discussiëren of je haakt scherp in op de actualiteit. Een grapje kan ook zeker, maar zorg ervoor dat deze gepast is. Ook kun je kiezen voor een gekke foto bij je tekst. Dit blijft beter hangen dan alleen een stuk tekst. Sowieso speelt beeld een hele grote rol op social media, daarover lees je meer in mijn blog.

Beeld social media content is king
Engageren

Engageren is een zeer belangrijk doel. Deze benoem ik pas als laatste omdat dit ook de laatste stap is. Je zult niet gauw mensen engageren die nog nooit van jouw bedrijf gehoord hebben en er niet op vertrouwen dat jij weet waar je het over hebt. Als je jezelf al als autoriteit hebt neergezet door te informeren of je hebt klanten aan je gebonden door te amuseren, dan zul je deze klanten en/of bezoekers uiteindelijk kunnen engageren. Doordat zij als het ware fan worden van jouw merk, zullen ze sneller geneigd zijn om jouw berichten te delen, erop te reageren, deze te liken en door te klikken naar je website.

Het stellen van vragen is een voorbeeld om jouw klanten tot actie uit te lokken. Probeer hierbij wel specifieke vragen te stellen en waar een uitgebreider antwoord op mogelijk is dan alleen ‘ja’ of ‘nee’. Deel ook weetjes (dit informeert maar lokt ook uit tot interactie) en denk goed na over het beeld dat je erbij plaatst.

Content vanuit je website

Je kunt ervoor kiezen om content rechtstreeks op social media te delen. Dit wordt vaak gestimuleerd door de algoritmen van de sociale mediaplatformen zelf. Hier zitten wel wat haken en ogen aan: zo kun je het beste geen hele lappen tekst delen op Facebook. Mensen zijn gewend om te scrollen op dit platform en verwachten weinig tijd te besteden aan individuele berichten. Daarom is hapklare content beter, zeker als dit gepaard gaat met duidelijk beeld.

Je kunt er daarom ook voor kiezen om content vanaf je website te delen via een link, we noemen dit een LinkPost. Omdat je linkt naar externe bronnen wordt dit minder gestimuleerd door de platformen zelf dan als je unieke content direct op het platform plaatst. Wel krijg je hiermee makkelijker meer websitebezoeken.

Welke vorm je kiest hangt af van jouw doel: meer bereik van je merk of meer websitebezoeken? Natuurlijk kun je deze twee vormen ook combineren. Zo krijg je het beste van twee werelden.

Wees menselijk

De gunfactor speelt een grote rol bij dit alles. Daarom wil ik je graag nog een waardevolle tip meegeven voor op social media: wees menselijk in een digitale wereld! Dit wordt zichtbaar beloond op social media.

Geef jouw bedrijf een persoonlijk social media gezicht; zo zorg je voor een menselijke benadering wat vertrouwen opwekt bij bezoekers en klanten aan je bindt.

Heb je vragen of opmerkingen of wil je graag met me sparren? Neem dan contact met mij op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.