Social Media

Social media in Corona tijd

We leven in een onzekere tijd door Corona / COVID-19. Niemand weet goed wat komen gaat, ondanks voorspellingen, en we proberen er allemaal het beste van te maken. Wel zijn we voorzichtiger dan normaal en dat is logisch, want momenteel lijkt niks normaal. Dus hoe pak je jouw social media aan in deze tijd van onzekerheid?

Connectie met elkaar

Juist nu we meer thuisblijven dan in een doorsnee zomer en we minder mensen zien, snakken we naar contact met elkaar. De mens is sociaal. Of je jezelf nou als een sociaal iemand beschouwt of niet, ook jij zult (bepaalde) mensen om je heen hebben gemist tijdens de intelligente lockdown.

‘Echt’ contact is het soort contact waar we het meest naar verlangen. Maar wat ben ík blij, persoonlijk, dat we in deze digitale tijd leven. Deze lockdown is lang niet zo eenzaam als het was geweest zonder communicatie apps als WhatsApp, FaceTime, Skype en social media. We kunnen nu toch nog binnenkijken bij elkaar. Elkaar vragen hoe het gaat en ervoor zorgen dat we ons samen staande houden. Elkaar een hart onder de riem steken.

Maar wat betekent dit voor bedrijven?

Persoonlijk zijn op social media

Persoonlijk zijn op social media is erg waardevol voor bedrijven. We laten zo niet alleen zien wat we voor een klant kunnen betekenen maar ook wie we zijn en waar we voor staan. Het blijkt vaak erg lastig om dit effectief in de praktijk te brengen. Nu we allemaal in hetzelfde schuitje zitten, blijkt het echter een stukje makkelijker.

Nu de campagne ‘Wees loyaal, shop lokaal’ trending is, zien we bij steeds meer ondernemers persoonlijke content verschijnen op social media. Dit is ook het geval bij meubelzaak de Westfriese Beurs, waar ik de social media content verzorg en de webshop van producten en SEO teksten voorzie. Ik heb hier onder andere het idee voor videoshopping geïmplementeerd.

corona wees loyaal koop lokaal
Creatief initiatief!

We zetten veel in op video, waarin we onze gezichten laten zien, en laten ook zien hoe we niet alleen met de omstandigheden omgaan maar ook hoe we de coronamaatregelen handhaven. Zo geven we klanten én een gerust gevoel om te komen shoppen én we bieden hen een alternatief: om veilig vanuit huis te videoshoppen voor nieuwe meubelen en/of woonaccessoires. Overigens is sinds 26 mei de nieuwe webshop live, wat het digitaal shoppen nog makkelijker maakt.

Hieruit blijkt ook dat we met creatieve oplossingen komen voor de ontstane problemen, in dit geval: sterk verminderde omzet door weinig klantbezoek. In jouw geval kan het eveneens gaan om verminderde omzet, maar ook lagere productiviteit, veel annuleringen en achterstanden in betalingen.

Coronacrisis maakt ons creatief

Klik jouw Facebook of LinkedIn eens open of zoek op internet naar ondernemers die creatief zijn geworden door corona. Je krijgt binnen enkele seconden tientallen hits met honderden oplossingen, tips en best practices. Zoals ze zeggen: beter goed gejat, dan slecht verzonnen. Dus stroop je mouwen op, vul je hoofd met hoopvolle en positive gedachten en ga aan de slag!

Zo lanceerde Nike, op het moment dat de eerste winkels in China sloten, razendsnel apps om thuis sporten aan te moedigen en te promoten. Hun online verkoop steeg met 36% en het bedrijf realiseerde maar liefst 5% meer omzet in hun meest recente kwartaal.

Andere bedrijven zetten in op Instagram Shopping. Zij blijven prachtige foto’s plaatsen van hun producten maar voegen hier nu tags aan toe waarmee gebruikers op de webshop van het bedrijf uitkomen, bij het betreffende product. Dit is een erg sterke tool om online verkopen te boosten, die ook gekoppeld kan worden aan de Facebook Catalogus.

Restaurants stappen massaal over op afhaalmogelijkheden die ze via social media promoten, coaches bieden digitale varianten aan van hun trainingen en productlanceringen worden nu live gestreamd. Zo kun je op een verantwoorde manier ondernemen in tijden van corona.

Online is voor velen het nieuwe credo.

Aanbevelingen

Al lezende ben je misschien al op nieuwe ideeën gebracht voor jouw social media inspanningen. Dat is dan erg mooi! Ik ben graag een bron van inspiratie en motivatie.

Daarom som ik hierbij enkele tips op voor de social media van jouw bedrijf tijdens de coronacrisis:

  • Wees persoonlijk: laat je gezicht zien, laat zien hoe jouw bedrijf omgaat met de omstandigheden (met wat humor als het kan) en spreek hiermee de menselijkheid aan van jouw volgers/klanten. Organiseer bijvoorbeeld een livestream!
  • Wees creatief: juist nu we voor obstakels staan is het belangrijk om met creatieve oplossingen te komen om deze problemen te verlichten en/of te verhelpen. Zet bijvoorbeeld een initatief op als videoshopping;
  • Promoot jouw webshop op social media: als je nog geen webshop hebt, kijk dan of je er goedkoop een kan laten bouwen (door mij bijvoorbeeld) of leer jezelf een nieuwe vaardigheid aan met WordPress E-commerce. Je kunt zelf meer dan je denkt;
  • Zet social media shopping op: Instagram Shopping en de Facebook Catalogus werken het beste als je een webshop hebt, maar hier kun je ook omheen werken door te linken naar jouw Marktplaats account of een alternatief online verkooppunt!

Hopelijk kun jij met deze praktische handvatten aan de slag met jouw social media in deze abnormale tijd met onzekerheid door corona. Houd het hoofd koel!

Heb je jouw social media (nog) niet op orde en wil je graag starten maar weet je niet hoe of wat? Ik kan jou hierbij op weg helpen. Uiteraard kunnen we ook om tafel voor een nieuwe webshop en het doortrekken hiervan naar Instagram Shopping en Facebook Catalogus.

Neem contact met mij op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *